نحوه مطالعه درس بافت شناسی برای آزمون ارشد آناتومی یا علوم تشریح

anatomy

نحوه مطالعه درس بافت شناسی برای آزمون ارشد آناتومی – علوم تشریح وزارت بهداشت از زبان یکی از قبول شدگان این آزمون

چگونه درس بافت شناسی را برای کنکور کارشناسی ارشد علوم تشریح بخوانیم؟

تجربه ثابت کرده است که سوالات بافت شناسی سخت ترین درس آزمون کارشناسی ارشد علوم تشریح می باشد.

این جمله به این دلیل گفته می شود که حتی رتبه های تک رقمی هم درصد های آنچنان خوبی را در آزمون کارشناسی ارشد علوم تشریح یا آناتومی نمی زنند و بیشترین میزان درصد آن ها ۶۰ یا ۷۰ می باشد در حالی که همین رتبه های تک رقمی، سایر دروس اعم از درس آناتومی یا درس جنین شناسی را ۹۰ یا حتی ۱۰۰ زده اند. پس هیچ دلهره یا استرسی به خود راه ندهید و با آرامش کامل به نکات زیر توجه کنید.مطمئن باشید رعایت کردن این نکات شما را به هدفتان نزدیک تر می کند.:

۱- دوستان به یاد داشته باشید که به احتمال خیلی زیاد (نه با قاطعیت) از فصل های روش های بافت شناسی(فصل ۱) و هسته (فصل ۳) سوال نخواهد آمد.

۲-از فصل سیتوپلاسم (فصل ۲) حتماً مبحث اسکلت سلولی،میتوکندری و شبکه های آندوپلاسمی خشن و صاف به دقت خوانده شود(به ویژه اسلکت سلولی).

۳- بارها تاکید شده که مباحث باید مفهومی خوانده شود.این توصیه به علت بارها گفته شد که سطح سوالات بافت شناسی کنکور کارشناسی ارشد آناتومی یا علوم تشریح از سال ۸۴ به بعد بالا رفت و سوالاتی طرح شد که حالت مقایسه ای داشته و از چندین فصل مختلف کنار هم گذاشته شده بودند.باز هم گفته می شود که در مدت باقیمانده به صورتی مفهومی و لینکی کتاب خوانده شود.

۴-توصیه ی من به آن داوطلبینی که موفق نشده اند تمام کتاب را مطالعه کنند فصل های ادراری، دستگاه تولید مثل مرد، غدد، پوست،ت نفس و دستگاه عضلانی و دستگاه ایمنی حتماً خوانده شود. میزان بودجه بندی سوالات این فصل ها بسیار زیاد بوده و می تواند به تنهایی ۵۰ درصد سوالات را شامل شود.

۵-به دانشجویان عزیزی که کتاب را کامل مطالعه کرده اند توصیه می شود که در هفته ی آخر منتهی به کنکور حتماً بافت شناسی بخوانند حتی اگر به صورت تفننی یا تفریحی  باشد.سوالات بافت شناسی بسیار ریز و جزئی طرح می شود و توصیه ی من این است که خواند بافت را کنار نگذارید.

۶-از داوطلبین خواهشمندم که در صورتی که کتاب مرجع جان کوئیرا را مطالعه نکرده اند حتماً یک بار دیگر سوالات ۷ مرحله و به خصوص پاسخنامه ی آن ها را بخوانند. پاسخنامه ها از متن اصلی کتاب جان کوئیرا گرفته شده اند و مطالعه ی آن ها بسیار سودمند می باشد.

۷-با توجه به اینکه تنها موسسه علوم پزشکی سنا برای رشته علوم تشریح (آناتومی) آزمون آزمایشی کشوری برگزار می کند توصیه می کنم علاوه بر شرکت در این آزمونها، به پاسخ های تشریحی بویژه جداول مقایسه ای آن کمال توجه را داشته باشید زیرا این جداول حالت مقایسه ای بین سلول های یک بافت و یا اجزای مختلف یک بافت دارد.

میانگین بودجه بندی سوالات بافت شناسی کنکور کارشناسی ارشد آناتومی وزارت بهداشت در ۱۰ سال اخیر به صورت زیر بوده است. این میزان سوالات در ۳۰ سوال بافت شناسی بوده است.به طور مثال از ۳۰ سوال کنکور،۱ سوال از فصل روش های مطالعه ی بافت شناسی طرح شده است:

روش های مطالعه ی بافت شناسی

 ۰ سوال

سیتوپلاسم

۱ سوال

هسته

۱ سوال

بافت پوششی

۱ سوال

بافت پیوندی

۲ سوال

بافت چربی

۱ سوال

بافت استخوان

۱ سوال

غضروف

۱ سوال

بافت عضلانی

۲ سوال

بافت عصبی

۱ سوال

سیستم گردش خون

۱ سوال

خون

۱ سوال

خون سازی

۱ سوال

دستگاه ایمنی

۲ سوال

لوله ی گوارش

۲ سوال

اعضاء ضمیمه  گوارش

۱ سوال

تنفس

۱ سوال

پوست

۱ سوال

دستگاه ادراری

۲ سوال

غدد

۲ سوال

دستگاه تناسلی مرد

۲ سوال

دستگاه تناسلی زن

۱ سوال

چشم و گوش

۲ سوال

در نهایت آرزوی موفقیت برای همه ی شما در آزمون پیش روی را دارم.

 (جمال مجیدپور- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *